Kehidupan masyarakat bajau sama - Navigasi info a -->
Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Kehidupan masyarakat bajau sama

Navigasi Info - Alat penangkap ikan nama nya panah dalam bahasa Bajau sama pantai timur Sabah.



Untuk makluman orang orang bajau pantai barat Sabah yang mengaku sebagai bajau sama. Kalau kamu bajau sama asli kenapa kamu gunakan parang barung yang sinonim dengan senjata utama orang Suluk Philippines kamu asli bajau sama yang datang daripada kepuluan nusantara yang menjadi penduduk tetap negara Malaysia kenapa kamu tidak gunakan panah sebagai senjata utama kamu untuk menangkap ikan...

Untuk makluman rakyat Sabah dan bajau balangingik yang mengaku sebagai bajau sama asli coba kamu buka mata dan minda kamu dengan seluasnya saya tanya bajau sama Tuaran kota Belud papar kota Marudu kalau bangsa bajau sama asli ini di kaitkan dengan penangkap ikan yang mahir agaknya boleh kah parang barung itu di bawah menyelam ke dasar laut untuk mengkap iklan yang pasti tidak boleh jadi kalau tidak boleh parang barung itu di bawah menyelam ke dasar laut untuk mengkap iklan macam mana pulak kamu boleh mendakwa bajau naik kuda ini sebagai bajau sama sedangkan yang di iktiraf oleh pakar pakar sejarah antarabangsa bajau sama asli adalah bajau yang mendiami pantai dan tinggal dalam perahu. Agak jengkel dan tidak masuk akal antara bajau sama Indonesia langsung tiada persamaan dengan bajau sama asli Sabah baik daripada segi cara kehidupan paras wajah.

Yang pasti bajau sama asli di Sabah adalah bajau pantai timur Sabah yang banyak persamaan daripada berbagai segi sudut baik bahasa, makanan, paras wajah dan kebudayaan mereka adalah sama.

INI jelas bahawa jika kita kumpul semua data dan fakta sejarah bajau asli penduduk Sabah adalah bajau pantai timur Sabah cuma mereka terlampau di fitnah dan ada pihak tertentu yang berusaha sedaya upaya untuk menipulasi fakta sejarah bajau sama yang mana asli dan yang mana bukan asli.

Soal kenapa bajau pantai timur Sabah adalah penduduk asal Sabah adalah kerana penduduk asal Malaysia Singapura Brunei Sabah adalah datang daripada kepuluan melayu nusantara Indonesia bukan daripada kepuluan kagayan deoro Philippines yang tidak pun di sebut dalam sejarah Malaysia bahawa kagayan deoro Philippines itu adalah sebahagian daripada kepulauan Melayu nusantara sebaliknya kagayan deoro Philippines adalah terletak dalam lingkungan kepulauan lozon Philippines di bawah kekuasaan kerajaan Philippines yang berpangkalan di Manila.

Di Philippines tiada yang di namakan bajau Semporna. Tetapi di Philippines ada bajau balangingik, bajau Iranun dan bajau kagayan deoro dan mereka mereka ini jelas terbukti daripada Philippines kerana ada namanya satu wilayah di Philippines itu kagayan deoro dan orang orang daripada kagayan deoro ini kalau di Sabah penamtan mereka adalah tuaran kota Belud papar, Putatan dan kota Marudu.

Dan bahasa mereka banyak persamaan terutama bahasa Iranun dan bahasa kagayan atau kadayan. tarian tradisional barongsai adalah sama dengan tarian tradisional orang kagayan deoro Philippines.

Yang pasti bajau sama pantai barat Sabah adalah ini yang asli nenek moyang mereka datang daripada kepuluan kagayan deoro Philippines.

Untuk makluman orang orang di sana sebab kenapa saya banyak ambil contoh daripada bajau sama yang ada di kepulauan Sumatera Indonesia sebab nya kalau mengikut fakta sejarah bangsa bajau sama yang sebenarnya mereka memulakan pelayaran daripada managaska,teluk banggalah terus ke Indonesia kemudian mereka meneruskan pelayaran ke Johor Bahru dengan menggunakan perahu bukan belayar menunggang kuda yang tiada kaitan dengan sejarah kehidupan orang bajau sama kuda bagitu juga dengan samurai ini samurai yang menjadi parang utama bajau sama kota Belud tiada langsung kaitan dengan kehidupan orang orang bajau sama dahulu ini bajau sama datang daripada mana pakai samurai ini bajau sama datang daripada Jepun kah untuk makluman kalau betul betul bajau sama yang asli mereka gunakan sejenis alat penangkap ikan yang di panggil panah bukan samurai kerana samurai tidak boleh di bawah menyelam untuk tangkap ikan.

Bagitu juga dengan kuda sebenarnya bajau sama yang asli kehidupan mereka tiada kaitan dengan kuda , kerana kalau lah bajau sama ini di kaitkan dengan penangkap ikan dan nalayan agaknya kuda boleh kah di bawah kelaut sebagai perahu untuk tangkap ikan kepada pembaca di luar sana coba kamu fikir konon secara logik dengan akal yang waras jawabnya yang pasti kuda tidak boleh di bawah ini laut sebagai perahu.

Untuk makluman rakyat Sabah kuda ini adalah sinonim dengan kehidupan masyarakat Philippines yang ada di kepulauan lozon Philippines seperti orang orang pendalaman Philippines yaitu suku kaum Tagalog .

Jika kita simpulkan kesemua fakta sejarah bangsa bajau sama Philippines dan bangsa bajau sama yang ada di Indonesia.

Maka kita dapat yang jelas banyak persamaan dengan bajau sama Indonesia adalah bajau pantai timur Sabah baik dari segi cara kehidupan makanan dan pakaian paras wajah mereka adalah sama tidak mirip paras wajah bajau pantai barat Sabah, yang mirip wajah bajau sama pantai barat Sabah adalah orang orang daripada kepuluan kagayan dan lozon Philippines seperti orang Tagalog dan bisaya mirip muka bajau sama yang tinggal di daratan kawasan seperti tuaran kota Belud papar Putatan dan kota Marudu seterusnya jika kita ambil kira persamaan sosio budaya dan kehidupan mereka maka jelaslah bahawa Bajau sama pantai barat Sabah adalah asli asal usul nenek moyang mereka pti datang daripada kepuluan kagayan deoro Philippines.